Dne 20.12. 2010 se žáci 6. – 9. tříd zúčastnili projektového dne s názvem Ropa - poklad z hlubin. Cílem tohoto projektového dne bylo seznámit žáky s touto vzácnou nerostnou surovinou, s jejím vznikem, využitím a v neposlední řadě také poukázat na to, že zdroje této suroviny budou brzy vyčerpány.
Žáci 6.- 8. tříd byli rozděleni náhodně do skupinek. Žáci 9. tříd se zhostili role pomocníků na jednotlivých stanovištích a průvodců skupinek.
Na celkem 7 stanovištích plnili členové skupinek různé zajímavé úkoly – praktické i teoretické. Výsledky své práce zapisovali do připravených archů.
Na prvním stanovišti shlédli zajímavý film Jana Svěráka Ropáci. Druhé stanoviště bylo otázkou zručnosti a fantazie. Jednalo se o modelování Ropáků, které si posléze začlenili do vlastnoručně namalované Ropokrajiny. Fantazii se meze nekladly, některé výtvory byly vskutku zajímavé (viz. fotografie). Na dalších praktických stanovištích se například sportovalo – šlo o aktivity spojené s využitím víček od PET lahví. Na stanovišti hudební výchovy – Ropofonie, si děti vyzkoušely jak jim to spolu ladí a jak dokáží pracovat s rytmem. Místo klasických hudebních nástrojů se chopily PET lahví a jiných plastových výrobků. Na posledním praktickém stanovišti si vyzkoušely, jak těžké je, pokud dojde k havárii ropného tankeru, očistit zvířátka od nánosů ropy.
Na dalších stanovištích si děti potrápily mozkové závity. Pracovat se slovníkem, vyhledávat pojmy související s ropou a pokusit se o překlad článku, bylo úkolem na stanovišti anglického jazyka. V počítačové učebně si vyzkoušely vyhledávat na internetu různé neznámé pojmy. Na posledním stanovišti se žáci dozvěděli nejen spoustu užitečných informací o ropě, ale také si mohli ropu prohlédnout.
Z výsledku ankety vyplynulo, že nejvíce žáky zaujala výroba Ropáka a čištění „zvířátka“ od ropy.
Z mého pohledu mohu říci, že projektový den se vydařil. Žáci se zhostili plnění úkolů opravdu zodpovědně (i když ne vždy se plně zapojili všichni členové skupinky), doufám že si z této akce odnesli nové poznatky a dovednosti.
Nakonec bych chtěla poděkovat paní učitelce Maloňové, která se zhostila funkce hlavní organizátorky, pedagogům, vedení školy a žákům devátých tříd. Bez pomoci těchto lidiček by tato akce neproběhla.
Sama za sebe doufám, že to nebyla poslední akce tohoto druhu na naší škole a příště se můžeme těšit na jiný zajímavý projekt.